تبلیغات
دلیل هستی - غدیر در نگاهی به آیات اول تا سوم سوره مبارکه مائده

غدیر در نگاهی به آیات اول تا سوم سوره مبارکه مائده

دوشنبه 15 آبان 1391 10:22 ب.ظ

نویسنده : المستغرق
ارسال شده در: نکات قرآن ، یا مولا..... ،

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

یا مولا

برای سخن گفتن از غدیر هر چه بگوییم به انتها نمی رسیم و به هرچه چنگ زنیم به اصل نمی رسیم مگر که غدیر را از زبان خدا در قرآن بنگریم . همانگونه که خدای تعالی غدیر را در قرآن بر رسول اعظم (ص) وحی کرده است خود حکم خدا نیز بهترین وسیله برای تفحص در امر غدیر است . از این رو نگاهی دوباره و شاید زاویه ای جدید به آیات سوره مبارکه مائده که در مورد واقعه غدیر نازل شده و اصلا واقعه غدیر مولود این آیات و حکم الهی می باشد داشته باشیم .

اولین نگاه : کلمه مائده در قرآن کریم فقط دوبار آمده است و هر دوبار (یُنَزِّلَ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماء/112 + أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ /114) در سوره مائده و در خصوص حضرت عیسی و حواریون می باشد. جالبتر آنکه هر دوبار اشاره به مبداء مائده از آسمان می کند . و در لغت به معنی سفره ای از غذای آسمانی می باشد .  

دومین نگاه : سوره مائده آخرین سوره در آخر عمر شریف رسول اکرم نازل شده است .

سومین نگاه:. . .

بقیه در ادامه مطلب

غدیر در نگاهی به آیات اول تا سوم سوره مبارکه مائده

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

یا مولا

برای سخن گفتن از غدیر هر چه بگوییم به انتها نمی رسیم و به هرچه چنگ زنیم به اصل نمی رسیم مگر که غدیر را از زبان خدا در قرآن بنگریم . همانگونه که خدای تعالی غدیر را در قرآن بر رسول اعظم (ص) وحی کرده است خود حکم خدا نیز بهترین وسیله برای تفحص در امر غدیر است . از این رو نگاهی دوباره و شاید زاویه ای جدید به آیات سوره مبارکه مائده که در مورد واقعه غدیر نازل شده و اصلا واقعه غدیر مولود این آیات و حکم الهی می باشد داشته باشیم .

اولین نگاه : کلمه مائده در قرآن کریم فقط دوبار آمده است و هر دوبار (یُنَزِّلَ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماء/112 + أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ /114) در سوره مائده و در خصوص حضرت عیسی و حواریون می باشد. جالبتر آنکه هر دوبار اشاره به مبداء مائده از آسمان می کند . و در لغت به معنی سفره ای از غذای آسمانی می باشد .  

دومین نگاه : سوره مائده آخرین سوره در آخر عمر شریف رسول اکرم نازل شده است .

سومین نگاه : خداوند در آخرین گردهمایی مسلمین به پیامبر دستور ابلاغ می دهد ]خداوند در حجّة الوداع، پیامبر را مخاطب قرار داده و مى‏فرماید:«یا ایّها الرّسول بَلّغ ما انزل الیك من ربّك و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته و اللّه یعصمك من الناس و اللّه لا یهدى القوم الكافرین» «2» اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگات بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر چنین نكنى، رسالت خدا را انجام نداده‏اى (و رسالت تو بى‏سرانجام است) و بدان كه خداوند تو را از خطرات احتمالى حفظ مى‏كند و خداوند كافران را هدایت نمى‏كند.[

توجه به چند نکته نباید فراموش شود : *1 اینكه مسائل مربوط به توحید و معاد، از همان ابتداى بعثت به مردم گفته شده و با توجه به اینكه دستوراتِ نماز، جهاد، روزه، خمس و زكات در سال‏هاى اول هجرت صادر شده و اكنون سال دهم هجرى است *2 پیامبر، انسان ترسوئى نبود كه خداوند این چنین سفارش كند وگرنه باید همان سال‏هاى اول بعثت كه تنها بود بترسد نه سال‏هاى آخر كه ده‏ها هزار علاقه‏مند دارد و * 3 نحوه ابلاغ (جمع كردن تمام كاروانیان در گرماى سوزان مكه)]دستور به بازگشت پیش روندگان و صبر برای رسیدن متاخران [   و محل و زمان این دستور نیز منحصر به فرد است، *4با توجه به همه این مسائل، معلوم مى‏شود پیامى را كه پیامبر باید برساند درباره موضوعى بسیار مهم است كه پیامبر صلى الله علیه و آله از پیامدهاى آن و كارشكنى منافقان هراس دارد و آن مسئله جانشینى رسول خدا مى‏باشد.

چهارمین نگاه : خداوند در اولین آیه از آخرین سوره نازل شده از مومنان قول وفاداری می گیرد : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ= اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! به پیمانها (و قراردادها) وفا كنید! (1) این یعنی * مسلمانان باید به همه‏ى پیمان‏ها، (با هر كس و هر گروه،) پایبند باشند. * كلمه‏ى «بِالْعُقُودِ» داراى «الف و لام» است كه شامل همه‏ى قراردادها مى‏شود. «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»  * اشاره دارد كه ایمان، ضامن وفاى به عهد و پیمان‏هاست. * اسلام، به مسائل اجتماعى توجّه دارد. (وفاى به عهد، مسئله‏ى مهم اجتماعى است.)

پنجمین نگاه :خداوند در آیه دوم نیز تاکیداتی دارد از قبیل : *  حفظ و رعایت  حدود خدا  بر مومنین    *  تعاون در راه نیكى و پرهیزگارى   *  در راه گناه و تعدّى همكارى ننمایید! * و بپرهیزید از (مخالفت فرمان) خدا كه مجازات خدا شدید است! ] اما در روایات و تاریخ شاهد واقعه ای شوم در کنار واقعه شریف غدیر هستیم که خدای تعالی نیز به نحو مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرده است : در تاریخ آمده است که در همان روز عده ای از منافقان دور هم جمع شده و در راه خلاف فرمان نبوی با هم دسیسه کردند (با فرمان خدا مخالفت کردند + در راه گناه و تعدی از دستور خدا با هم همکاری نمودند + حد خدا را نیز زیر پا گذاشتند و واجب را نادیده گرفتند)[

ششمین نگاه :  خدای متعال در رابطه با روز بزرگ غدیر چند کرامت بزرگ نموده است که خود در آیه سوم سوره مائده آنرا برمیشمرد : *  یئس کافران: « امروز، كافران از (زوال) آیین شما ، مأیوس شدند»* عدم ترس از کفار و ترس مختص خدا است: «بنابر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید»  * اتمام دین در این روزامروز، دین شما را كامل كردم »  * تمام شدن نعمت خداوندی بر مسلمین : « و نعمت خود را بر شما تمام نمودم » * رضایت از اسلام «رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا » *  انتخاب اسلام به عنوان دین حق و آیین پاینده « لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا ً :و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم » : *  و یاد آوری غفران و رحمت خدای تعالی به واسطه این فیض : « خداوند، آمرزنده و مهربان است»

کلمه رَضیتُ به معنی رضایت داشتن خدا تنها یک بار در قرآن آمده است (در همین نقطه از قرآن: آیه سوم سوره مائده )

خداوند در قرآن به غیر از آیه سوم سوره مائده  فقط دوبار از اتمام دین سخن به میان آورده است و هردو بار وعده می باشد و فعل دلالت بر آینده می کند : یکبار در باب تغییر قبله در سال دوم هجرت می فرماید : «لِأُتِمَّ نِعْمَتِی»  وبار دیگر در سال هشتم هجرى نیز خداوند به مناسبت فتح مكّه مى‏فرماید: «وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكَ»  یعنى: این پیروزى براى این است كه خداوند در آینده نعمت خود را بر شما تمام كند در هر دو آیه «اتمام نعمت» به صیغه فعل مضارع بیان شده است كه نشانه‏ى حدوث آن در آینده است ولى در آیه 3 سوره‏ى مائده كه به هنگام بازگشت از حجةالوداع در سال دهم هجرى و بعد از معرفى رهبرى معصوم در غدیر خم نازل مى‏شود، اینگونه مى‏فرماید: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی» امروز نعمت خود را بر شما تمام كردم.

 در روایات آمده است که یهودیان نقل کرده اند که اگر هریک از ویژگی های این روز را در تورات می یافتیم تمام سال را بابت آن روز جشن می گرفتیم ( یئس دشمنان + پوشالی بودن هیمنه دشمن با وعده خدا + تکمیل دین ( یعنی دین کامل و جامع شد ) + اعلام رضایت خدا از دین+ اتمام نعمات خدا با دین اسلام برمسلمین )

حُرِّمَتْ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ  (سوره مبارکه مائده/ آیه 3  )

 

منابع :

قرآن کریم

تفسیر نور ج 1

اصول ْعقاید ، محسن قرائتی اصل  امامت‏

البته جا داشت که از منابع بیشتر در این مقال استفاده می شد .

ومن الله توفیق

 

 

 

 




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: غدیر ، امام علی ، غدیر در آیات ، آیات ولایت ، ولایت ، امیرالمومنین ،
آخرین ویرایش: جمعه 19 آبان 1391 12:31 ب.ظ